2025-08-05

(...)

Redakcja Lorry.pl: (...) Jak ocenia Pan sytuację popytowo-podażową w tym sektorze w kontekście spowolnienia gospodarczego oraz rosnących kosztów operacyjnych?

Dariusz Cegielski, TPG: Branża chemiczna od lat dynamicznie się rozwija, a potencjał wzrostu – zwłaszcza w Europie Zachodniej – jest bardzo duży. Stabilność tego sektora wynika z jego kluczowej roli w wielu gałęziach gospodarki. Dobrym przykładem są rosnące inwestycje w obronność na terenie Europy, które bezpośrednio wspierają rozwój przemysłu chemicznego. Dlatego jestem przekonany, że sektor ten nie odczuje poważnych skutków spowolnienia, a segmenty specjalistyczne i konsumenckie będą nadal znacząco rosnąć. Natomiast to nie oznacza stagnacji – branża z pewnością stoi teraz w obliczu transformacji...

(...)

Redakcja Lorry.pl: Dekarbonizacja transportu drogowego i emisje CO₂ to dziś kluczowe tematy w branży. Czy TPG planuje dalsze inwestycje w pojazdy niskoemisyjne, np. LNG, biopaliwa, HVO lub rozwiązania elektryczne w segmencie transportu chemii płynnej? Jak ocenia Pan realny potencjał takich inwestycji w perspektywie 3–5 lat, biorąc pod uwagę infrastrukturę, regulacje oraz oczekiwania klientów?

Dariusz Cegielski, TPG: (...) LNG wydaje się ciekawym rozwiązaniem, podobnie zresztą jak syntetyczny olej napędowy HVO100 i doskonale rozumiemy argumenty związane z minimalnym – w porównaniu z klasycznym olejem napędowym – oddziaływaniem paliwa HVO na środowisko naturalne. Ważna jest jednak jego obecna dostępność i cena – wzrost o ok. 1 zł na litrze paliwa HVO w porównaniu z klasycznym dieslem ma znaczenie zarówno dla firm transportowych, klientów, jak i ostatecznie dla konsumentów. Natomiast kwestia wykorzystania napędu elektrycznego w transporcie ciężkim – szczególnie na długich dystansach – wciąż pozostaje perspektywą odległą...

(...)

Cały wywiad dostępny na: Lorry.pl