2012-12-14

‍Przy przewozie płynnych substancji chemicznych jedno pozostaje niezmienne – konieczne jest utrzymanie bardzo wysokiego standardu bezpieczeństwa przewozów. Ten rodzaj transportu podlega wyjątkowo restrykcyjnym regulacjom rynkowym oraz formalnoprawnym.

Prowadzenie z sukcesem działalności na tak wymagającym rynku, jakim jest transport płynnych substancji chemicznych, wymaga znajomości nie tylko procedur przewozowych oraz regulacji celnych, ale przede wszystkim umiejętności spełnienia najwyższych wymagań technicznych. Odgórne regulacje, wynikające z konwencji ADR to nie jedyne bariery dla przewoźników świadczących usługi dla sektora chemicznego. Wiele krajów Europy Zachodniej stawia dodatkowe obostrzenia dla firm realizujących przewozy chemii. Między innymi wymagają zdania przez kierowców specjalnych testów, jeszcze przed wpuszczeniem ich na teren zakładu chemicznego. 

Jakość w rękach załogi

Przy realizacji tak wymagającego transportu niezwykle ważnym czynnikiem jest doświadczona kadra, która zadba o odpowiednią jakość i bezpieczeństwo usług. To właśnie odpowiedzialna i wykwalifikowana w zakresie kompleksowej obsługi logistycznej załoga jest gwarantem najwyższego poziomu operacji transportowych. Ścisła kontrola jest niezbędna na każdym etapie procesu logistycznego. Aby zapewnić stały nadzór nad rozmieszczeniem jednostek transportowych należy skorzystać z możliwości, jakie dają specjalne systemy satelitarne. Dzięki urządzeniom z nadajnikami, które  instaluje się w ciągnikach siodłowych, sygnał satelitarny wskazuje nam aktualną pozycję jednostki transportowej. 

Potencjał wzrostu ograniczony infrastrukturą

Rynek transportu substancji chemicznych wykazuje dość widoczny potencjał wzrostu, jednak infrastruktura stanowi ograniczenie dla wzrostu rynku chemii. Jest to najbardziej widoczne przy wykorzystaniu tank kontenerów w przewozach intermodalnych.

Transport intermodalny od lat zyskuje na popularności, również w branży chemicznej. Wynika to m.in. ze wzrostu produkcji w sektorze chemicznym, jak również z potrzeby spełnienia wymagań Unii Europejskiej związanych z polityką zrównoważonego transportu. Niemniej należy zwrócić uwagę, że dynamicznie zmieniający się rynek bardzo szybko weryfikuje profesjonalizm i doświadczenie firm transportowych. To stanowi barierę wejścia nowych podmiotów, ale również jest czynnikiem wzrostu firm, które już dziś z sukcesami na tym rynku funkcjonują.

– Transport intermodalny jest dziś dla spółki działalnością komplementarną do transportu kołowego, a jednocześnie pozwala uzyskiwać większą rentowność poprzez realizację znacznie większych wolumenów na długich dystansach – mówi Adriana Bosiacka, dyrektor spedycji, członek zarządu Trans Polonia S.A. – Takie działania są w pewien sposób wymuszone i wynikają ze specyficznej sytuacji na rynku chemicznym. Jako że jesteśmy mocno związani z segmentem naftowym i produkcją chemikaliów, musieliśmy dostosować naszą ofertę do współczesnego modelu ich funkcjonowania 

Komentarz Adriany Bosiackiej, Dyrektora Spedycji / Członka Zarządu Trans Polonia S.A.

Cały artykuł dostępny w magazynie "Chemia Przemysłowa" z dnia 14.12.2012